Luna, min utomjordiska lilla vän.

Jag har suttit i flera timmar framför datorn och surfat runt. Fastnade för en massa artiklar på aftonbladet.se, men ingen tycks uppröra mig som denna. Det handlar om NASA's plan att bombardera vår måne i forskningssyfte.
Orsak: de letar is under månens yta, i djupa kratrar.
Orsak: man vill att människor ska kunna bosätta sig på månen i framtiden, och då skulle det ju underlätta om det redan fanns vatten där, så man slapp transportera det från jorden.


Men snälla, snälla, låt månen vara! Den är helig. Den är precis lika helig som Peter Pan's Neverland, lika helig som 'the Munchkinland' - det ska vara en ouppnåelig dröm om ställen man vill vara i, en barnslig önskan som man egentligen innerst inne inte vill ska gå i uppfyllelse.

Till exempel Dorothy; hon sjunger om sin fantasivärld, ovan regnbågen, men när hon väl kommit till the Munchkinland är det första hon vill, efter att ha inspekterat de vackra blommorna, att få komma hem igen. Därav den långa promenaden till Oz.

Poeter skriver ofta om månen som en underbar plats, en fristad, det ställe där allting blir bra igen etc. Om dessa väl fick chansen att faktiskt bosätta sig på månen, tror jag inte att många skulle göra det, då deras djupt sentimentala sinnen skulle säga bestämt nej

Att bo på/åka till månen kommer endast bli ett jävla lyx/turist-bedrägeri. Ett nytt Thailand. Folk kommer åka dit, slösa massa pengar, skräpa ner hela området, utsätta naturen för miljöförstörelse och ingen kommer någonsin igen ha respekt för min lilla utomjordiska vän, som tittar in genom fönstret ibland…

Jag ser verkligen inget bra i det här. Alls. Jag vill åka ut i rymden, det har i många år varit en dröm för mig, men jag anser inte att man ska få allt man önskar. Vissa drömmar bör förbli just drömmar. Vi förtjänar inte allt. Vi kan inte bara ta månen och göra den till vår egen. Vi äger inte Luna, hon är en egen individ, en himlakropp som i så många miljoner år har vakat över vår planet, skänkt oss hopp och smyckat våra sinnen med ljuva fantasier.

Månen är mitt Neverland. Mitt Munchkinland. En önskan som inte ska slå in.

Snälla, lämna månen ifred.


xLouise


Bomben kommer träffa månen imorgon på eftermiddagen, svensk tid, samtidigt som jag kommer fälla en tår för humaniteten och drömmarnas värld.

 


Kommentarer
Postat av: M.

Alltså dom sprääängde ju inte månen...

2009-10-09 @ 21:16:37
URL: http://meast.blogg.se/
Postat av: Louise

Dom bombade. Det räcker. Klart dom inte skulle förstöra hela månen med bomber.. eller...? Då dödar jag dom.

But still, ge fan i månen.

2009-10-10 @ 00:23:07
URL: http://lphant.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0